Ons bureau: Onze muis

Meer dan twaalf jaar Quick Scan! communicatie
Op 11 november 2009 bestond Quick Scan! communicatie 12 jaar: een prachtig hoogtepunt. Ook de muis rolde ruim 12 jaar geleden van de tekentafel. Ons bedrijf krijgt veel vragen over de muis in haar beeldmerk. Zodra we ons visitekaartje uitdelen, dan vraagt de ontvanger altijd naar onze muis. Daar zijn we trots op: het kaartje wordt niet even achteloos in ontvangst genomen, maar de ontvanger kijkt er bewust naar en de inhoud wordt opgeslagen. We zijn er eveneens trots op dat ons visitekaartje al een gesprek op zich kan zijn: onze muis wordt niet snel vergeten. Uiteraard vind je hem leuk of juist niet, maar het roept wel op tot een gesprek. En daar gaat het natuurlijk om. Communicatie is immers ons vak.

Herkenbaarheid
'Waarom een muis?', is steevast de vraag. Toen de oprichter van Quick Scan! communicatie - Margareth Broek - twaalf jaar geleden haar eigen bedrijf begon, stond al vast dat ze geen statisch logo wilde dat door het softwareprogramma Indesign of Illustrator was ontworpen. Ze wilde graag een logo dat ze tot 'leven' zou kunnen brengen en op meerdere manieren in haar bedrijf kon inzetten. Het logo moest een wezenlijk, onderscheidend en herkenbaar onderdeel worden van haar communicatiebureau. En dat is, gezien de reacties, gelukt.

Keuze muis
De muis is gekozen omdat het een slim, snel, nieuwsgierig en onderzoekend beestje is. Vier kenmerken die passen bij Quick Scan! communicatie. Ook is bewust gekozen voor een muis met een overall aan, opgestroopte mouwen en een pet op. De muis straalt werklust uit: dit is eveneens een eigenschap, dat kenmerkend is voor deze onderneming. Onze muis heet heel toepasselijk QS.
De muis is een zoogdier. De Mammalia of zoogdieren zijn gewervelde dieren uit de groep van de Tetrapoda (viervoeters). Zij zijn warmbloedig en hebben - althans in aanleg - een lichaamsbedekking die uit haar bestaat. Zij zogen hun jongen uit melkklieren, die aangepaste zweetklieren zijn en hun binnenoor bevat drie botjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel).
Margareth Broek mag dan wel de bedenker zijn van de muis, tekenaar Martin van de Heg uit Barneveld is diegene die de muis daadwerkelijk aan de tekentafel tot leven heeft gebracht: hij is verantwoordelijk voor alle muizen die Quick Scan! communicatie inzet.

Oranje
De kleur oranje (pms 151) is gekozen als opvallende toevoeging en omdat Quick Scan communicatie! het koningshuis een warm hart toedraagt én oranjevoetbalfan is in hart en nieren. Oranje is een zogenoemde secundaire kleur. Spectraal gezien zit de kleur oranje tussen rood en geel in. De kleur kan dan ook door menging verkregen worden met deze twee kleuren. Secundaire kleuren zijn kleuren die door menging van twee primaire kleuren worden verkregen. In de schilderkunst zijn de primaire kleuren rood, geel en blauw, en hieruit ontstaan de secundaire kleuren groen, oranje en violet.

Niet meer weg te denken
Inmiddels is de muis inderdaad een wezenlijk onderdeel geworden van Quick Scan! communicatie. De muis komt tot leven in de jaarlijkse bureaukalender die het bedrijf uitgeeft rond Sinterklaas, die inmiddels al een verzamelitem is geworden. Tijdens de zomermaanden verschijnt de muis al vakantievierend op de zonnecrème Quick Tan. Op de homepage van onze site volgt hij de pijl van uw muis, geeft hij elke maand een communicatietip en zijn er verschillende e-cards beschikbaar met zijn afbeelding (elke dag worden er ongeveer 40 kaarten verstuurd met onze vrolijke muis!). Zijn er speciale gebeurtenissen zoals Pasen, Kerstmis en Sinterklaas, dan past de muis zich aan en verschijnt hij als paas,- kerst- en sinterklaasmuis op de website. En op het kantoor van Quick Scan! communicatie aan de Hessenweg in De Bilt is de muis te bewonderen in een klei-uitvoering. 
 

Zie hier de eerste schetsen van onze muis.